Brad Mehldau: After Bach |Ön Bakış|

Geleneksel Müzik Çarşambasının bu haftaki bölümünde;Brad Mehdau’nun Cuma günü çıkacak olan yeni albümü After Bach ‘e bir ön bakış atacağız.

ABD’li caz piyanisti Brad Mehldau’nun “After Bach” adındaki albümü 9 Mart Cuma günü raflardaki yerini alacak. Kendisini, çaldığı caz klasikleri ya da kendisine ait bestelerinin yanı sıra Radiohead, The Beatles, The Verve gibi grupların eserlerini yorumlamasıyla da tanıyoruz.

Hepsine de kendi dokunuşunu katmayı başaran Mehldau’nun yeni albümü ise farklı bir konseptle geliyor. Albüm içeriği aşağıda görüldüğü gibi, Bach’ın Das Wohltemperierte Klavier (İyi düzenlenmiş klavye) I-II eserlerinden seçmeler ile Mehldau’nun bu seçimlerine paralel olarak ilerleyen kendi bestelerinden oluşuyor.

 

After Bach

 

  • 1. Before Bach: Benediction
  • 2. Prelude No. 3 in C# Major from The Well-Tempered ClavierBook I, BWV 848
  • 3. After Bach: Rondo
  • 4. Prelude No. 1 in C Major from The Well-Tempered ClavierBook II, BWV 870
  • 5. After Bach: Pastorale
  • 6. Prelude No. 10 in E Minor from The Well-Tempered ClavierBook I, BWV 855
  • 7. After Bach: Flux
  • 8. Prelude and Fugue No. 12 in F Minor from The Well-Tempered Clavier Book I, BWV 857
  • 9. After Bach: Dream
  • 10. Fugue No. 16 in G Minor from The Well-Tempered ClavierBook II, BWV 885
  • 11. After Bach: Ostinato
  • 12. Prayer for Healing

 

Albüme ön bakış atmak için zamanda  biraz geriye gidip müziğin 3B’sinin( Bach, Beethoven, Brahms) ilki ve Barok Müzik Dönemi ile özdeşleşmiş en meşhur isimlerden biri olan Bach’a yönelmemiz daha doğru olabilir.

1600’lere doğru başlayıp genellikle Bach ve Händel’in son temsilcileri olarak kabul edildiği Barok müzik döneminin özelliklerinden biri olan, belirgin ve sıklıkla rastlanılan müziksel süslemelerin yanı sıra yine bu dönemde, özellikle Bach’ın doruk noktasına ulaştırdığı kontrpuan tekniğini ve klavyeli çalgıların gelişimini görüyoruz. Müzik tarihine armağan ettiği “Die Kunst der Fuge” ( Füg Sanatı) ile bu tekniğin en yalın halini ve güzel bir örneğini sunuyor Bach.

Kontrpuan deyince ilk akla gelen tanım ise “Notaya karşı nota” oluyor hiç şüphesiz. Yani diğer bir deyişle, sürekli belirli armonik kurallara bağlı olarak monoton bir şekilde ilerleyen, görevi sadece eşlik olan bir bas partisinin yerine, yine belirli armonik kurallara bağlı oldukça parlak iki melodi gibi, ayrı bir çok seslilik sunuyor bize.Bach ve bu armonik düzen öyle güzel işliyor ki yıllardan beri pek çok farklı dönemde farklı müzisyenleri büyüledi ve hala da bizleri büyülemeye devam ediyor.

Bach’ın iyi düzenlenmiş klavyesi ise yine aynı armonik güzelliklere sahip. Bu noktada şunu belirtmekte fayda var ki eser, Bach tarafından dönemin enstrümanlarına göre yazılmıştı, yani klavsen ya da klavikord için. Durum böyle olunca, onu piyanoya uyarlamak da zaman içinde başka bir mesele halini almıştı. Çünkü her ne kadar görünümlerinde bu klavyeli çalgılar(klavsen, piyano) birbirlerini andırsalar da mekanizma, ses rengi ve çalış tekniği gibi konularda birbirlerinden farklıydılar.

Her piyanistin aslında farklı bir besteciyle daha yakın bir bağ kurduğu ve onu diğer piyanistlerden daha iyi anlayıp, yorumlayabildiği gibi bir durumu göz önünde bulundurursak da Chopin ile Rubinstein ve Cortot, Beethoven ile Barenboim, Liszt ile Cziffra gibi ardı arkası gelmeyecek örneklerden sonra Bach için de Glenn Gould’un adını anarsak yanılmayız sanıyorum. Bach’ı yorumlama üstadı olarak anabileceğimiz Kanadalı ilginç yapılı bu yorumcunun ise Brad Mehldau’nun üzerinde, mesela yine çok iyi bir yorumcu olan ve Bach yorumları da bulunan Sviatoslav Richter’den daha büyük bir etkiye sahip olacağını düşünüyorum bu albümde.

Caz müzisyenlerinin, bestelerinde, klasiklerden yararlanmalarının dışında, aslında klasikleri icra edişleri de büyük bir merak uyandırır. Çünkü eser, genellikle ya üzerine eklenen yeniliklerle birlikte girdiği tepkimede sürpriz bir şekilde iyi sonuç verir, bu yenilikleri kaldırmıştır ya da diğer ihtimalde kimi muhafazakar kulakları ikna edemeyecek bir tepkime sonucunda, bambaşka bir eser halini almıştır ki bu durumdan kimi zaman onun hala o besteciye mi ait olduğu yoksa farklı bir eser mi olduğu sorunsalı doğar. Bunu bir sonuca bağlamak istersek de, dinleyiciden dinleyiciye değişebilecek bir yığın cevabın altındaki belirsizlikte öylece durmak durumunda kalırız.

Bach’ın müziğinin iç içe geçen notalarla birlikte oluşturduğu sarmal yapıyı düşünürsek albüm kapağında kullanılan görsel, Bach’ın müziğini çok iyi özetlediğinden harika bir tercih olmuş.  Son olarak, bu sarmal yapı, belki de kimi piyanistlerce bir külfet olarak düşünülebilse de( standart bir eşlik olmadığı için) bunu bir velinimet olarak algılayıp sarmal yapının içinde kaybolmayanlardan birisi olan Brad Mehldau’nun albümü için 9 Mart’ı, iple çekmeye değer buluyorum.

Albümden gelen ilk kayıt ise ocak sonuna doğru “Nonesuch Records” tarafından Youtube’ a eklenen 3 numaralı parça, Mehldau’nun After Bach: Rondo’su ve ben de sizlerle bu kayıtla veda ediyorum:

Bir sonraki çarşamba başka bir yazımızda görüşmek üzere;müziksiz kalmayın,bizden kopmayın

Anketler

İlk İzlenim yazıları devam etsin mi ?

Yükleniyor ... Yükleniyor ...

Son Yazılar: Garip Bir Yer

Şeytanın Kemancısı Chopin Ve Liszt’i Nasıl Etkilemişti?

Şeytanın Kemancısı Chopin Ve Liszt’i Nasıl Etkilemişti?

Kariyerinin başlarında, çeşitli orkestralarla birlikte çalarak doğduğu topraklarda ünlenen Niccolò Paganini, 1810’lu yılların başında yalnızca…

Çeşitli Müzisyenler Tarafından Yorumlanan 10 Joy Division Parçası

Çeşitli Müzisyenler Tarafından Yorumlanan 10 Joy Division Parçası

Manchester grisinde başlayan ve birkaç sene içerisinde de Ian Curtis’in intiharı ile sona eren kısa…

Dave Brubeck’in Türkiye Anısı Ve Bir Caz Klasiğinin Doğuşu

Dave Brubeck’in Türkiye Anısı Ve Bir Caz Klasiğinin Doğuşu

Annesinden aldığı klasik müzik dersleri ve sahip olduğu doğaçlama yeteneği ile erken yaşlardan itibaren şekillenmeye…

Kategoriler

Son Yazılar

Arşivler

Son Yorumlar

Yeni yazılardan haberdar olun

İlk Yorumu Siz Yapın

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir